V pátek 5. 4. se uskutečnila na naší škole beseda na téma finanční gramotnost. Tuto besedu a přednášku v jednom…
Na pozvání metodičky prevence Pavlíny Kostelníkové zavítaly na naši školu tři lektorky z Eurotopie, které sledovaly vzájemné vztahy v kolektivu třídy 4. B. Hned v úvodu si děti připomenuly pravidla třídy a mohly začít první aktivity. Úkolem byla výměna míst tak, aby se děti seřadily vedle sebe dle data narození. Zdá se nic těžkého. Ale podmínka byla, že nesmí padnout jediné slovíčko a celá aktivita se odehraje chůzí v kruhu na židlích.
![IMG_2630](https://www.zsma.cz/wp-content/uploads/2024/02/img-2630.jpg)
![IMG_2644](https://www.zsma.cz/wp-content/uploads/2024/02/img-2644.jpg)
![IMG_2633](https://www.zsma.cz/wp-content/uploads/2024/02/img-2633.jpg)
![IMG_2635](https://www.zsma.cz/wp-content/uploads/2024/02/img-2635.jpg)
Pochvala lektorky Aničky děti potěšila, protože se ukázalo, že třída pracuje jako sehraný kolektiv. Další aktivity tento fakt jen umocňovaly. Druhá polovina všech her byla zaměřena na šikanu a kyberšikanu. Otázka zněla: „ Může slovo ublížit? “ Na papírového panáka děti mohly zapsat nadávky, nevhodné přezdívky a pomluvy. Anička dětem vysvětlila, že slovem to začíná, vyčleněním z kolektivu a fyzickým ubližováním to pokračuje a šikanou celý proces končí. Co to pak dělá s človíčkem, ukázala pokrčením celého panáka.
![IMG_2650](https://www.zsma.cz/wp-content/uploads/2024/02/img-2650.jpg)
![IMG_2661](https://www.zsma.cz/wp-content/uploads/2024/02/img-2661.jpg)
![IMG_2670](https://www.zsma.cz/wp-content/uploads/2024/02/img-2670.jpg)
![IMG_2671](https://www.zsma.cz/wp-content/uploads/2024/02/img-2671.jpg)
Žáci pak vlastním uvažováním přišli na řešení, že samotná omluva není špatná, ale platná je jen ta, která vede k vlastnímu uvědomění a pojmenování toho, co jsem udělal špatného. Panák byl narovnán. Ale na jeho těle zůstaly patrné jizvy. A tak je to i s živými človíčky. Na závěr pak lektorky ještě vysvětlily pojem kyberšikany, jak se mohou děti v případě potřeby bránit a na koho se mají obrátit. A jak dopadly vztahy ve 4. B? Dobře. Uvnitř třídy panuje přátelství a spolupráce. Tak jen neusnout na „ vavřínech“.
Foto Regína Hajná, text Zdenka Závodná