V rámci učiva o chemických směsích se žáci osmých ročníků naučili vypočítat navážky chemických látek potřebné k vytvoření roztoku přesné koncentrace. Své znalosti následně aplikovali do praktické úlohy, jejímž cílem bylo připravit roztok kyseliny citronové. Každý pracovní tým měl zadánu jinou koncentraci roztoku. Nejprve bylo důležité správně vypočítat množství jednotlivých látek, poté je přesně pomocí digitálních laboratorních vah navážit a posléze smísit. Následně byla koncentrace připraveného roztoku zkontrolována sondou pH. Všem týmům se podařilo roztok připravit s velkou přesností.

V dalším laboratorním cvičení žáci dostali za úkol oddělit pomocí separačních laboratorních metod jednotlivé složky směsi vody, křídy a kuchyňské soli. Nejprve použili metodu filtrace, díky níž oddělili křídu od směsi vody a soli. Následně se filtrát po dobu jednoho měsíce nechal krystalizovat. Voda se odpařila a na miskách vyrostly nádherné kubické krystaly soli.

Další metodou, kterou si žáci prakticky vyzkoušeli, byla chromatografie. Ta umožňuje od sebe oddělit jednotlivé barevné inkousty, z nichž je namíchán určitý odstín fixu. Své poznatky si žáci průběžně zaznamenávali do laboratorních protokolů. I tento pokus dopadl úspěšně a všichni „mladí chemici“ zaslouží pochvalu.
Foto Pavla Vlachová, text Michaela Kubiszová
Back To Top