Již tradičně vyrážíme v lednu do lesa, abychom zvěři přilepšili. Letošní zima není nijak krutá, možná si mnozí řeknou, že je…
Do projektu o vesmíru nás uvedl Paxi, což je vzdělávací maskot Evropské vesmírné agentury. Ten nám ukázal všechny planety naší sluneční soustavy. Poté se třeťáci rozdělili do skupin a každá dostala text o jedné z nich. Aby to nebylo tak jednoduché, texty si nejen přečetli, ale zároveň vyhledávali všechna podstatná jména včetně těch vlastních. Následně je zapisovali na tabuli podle rodů. Objevovala se tam podstatná jména jako voda, krajina, nebe, vítr, kosmonauti, život, mraky, planety, Merkur, Venuše apod.
V tělocviku jsme v projektu pokračovali. Zahráli jsme si hry na Černou díru a kosmonauty a na Slunce, které si brání své planety. Pak jsme překonávali zemskou gravitaci co nejvyšším skokem do žoku přes tyč a také přeskokem švihadla. Byli mezi námi kamarádi, kteří pokořili zemskou přitažlivost 200 přeskoky za 3 min. Švihácká výzva se nám dokonale hodila k tématu, protože jsme si nejen vysvětlili, proč je někdo Zemí přitahován větší silou než jiný, proč někdo přeskočí 200x a jiný v limitu jen 30x, a co se s tím dá dělat. Nato jsme všechny přeskoky společně sečetli a byli jsme rádi za každý výkon. Následovala kontrola planet, každá z osmi nesla nějakou řadu násobků od 2 do 9, ovšem byly v nich chyby. Chyby kluci a holky hledali, škrtali a opravovali. Po dokončení následovalo vesmírné počítání na interaktivní tabuli.
Po přestávce jsme si odpočinuli při společném čtení u Vesmírné pohádky, konec si ovšem museli třeťáci dočíst sami a odpovědět na tři otázky. Své odpovědi konzultovali s kamarádem. Na závěr jsme si odpovědi upřesnili při společné debatě. Ani to stále ještě nebyl konec projektu. Paní učitelka nám ukázala míry modelu zmenšené sluneční soustavy, v podstatě šlo o poměr jejich velikostí vůči Slunci a planet navzájem. Ten jsme si nakreslili na tabuli. Nato jsme model předvedli, místo planet ale obíhaly děti a Slunce nám představovala tykev. Samozřejmě se také počítalo a měřilo s Uranem a Neptunem.
Následující den se pokračovalo v projektu pouze 1. vyuč. hodinu, protože se jelo plavat. Nicméně jsme ještě stihli Přehazovanou na násobilku – obří planety versus malé planety. Třetí den byl v podobném duchu, jen kluci a holky více prezentovali získané informace o své planetě. Pak jsme nakreslený model z pondělí, vytvořili pomocí kulatých předmětů, které se daly sehnat ve třídě. Měřili jsme objekty, aby byl poměr co možná nejpřesnější.
Samozřejmě jsme také zpívali o planetách, také je malovali, lepili, modelovali i kreslili. Více se nám do dvou dnů bohužel nevešlo. Ale ani tak jsme toho nezvládli málo, co myslíte?
Foto Vladimíra Dudková, Zuza Boháčová a Rózi Stařinská, text Vladimíra Dudková