V rámci učiva o chemických směsích se žáci osmých ročníků naučili vypočítat navážky chemických látek potřebné k vytvoření roztoku přesné…
Letošní první laboratorní práci v sedmém ročníku jsme věnovali rybám. Robert Křenek, vášnivý rybář ze 7. A, pro nás ochotně nachytal několik plotic a my jsme mohli začít se zkoumáním. Nejdříve jsme si prohlédli vnější stavbu ryby. Popsali jsme si ploutve a určili, zda jsou párové nebo nepárové.


Prozkoumali jsme povrch těla, smyslové orgány, vypozorovali jsme, kudy vede postranní čára, která slouží rybám k orientaci. Potom jsme už byli zvědavi, jak to vypadá uvnitř. Nejdříve jsme odpreparovali žaberní lupínky, které jsou chráněny skřelemi (kostěnými destičkami) a které slouží k dýchání. Poté jsme skalpelem rozřízli břicho plotice a zkoumali rozložení dalších vnitřních orgánů.


Nejzajímavější byl plynový měchýř, jenž ryby nadnáší při pohybu. Zaujala nás i oční čočka, vypadala jako malinká skleněná kulička. Nakonec jsme si pod mikroskopem prohlédli šupinu, tu si někteří schovali pro štěstí. K výuce jsme využili vybavení, které máme z projektu „Další etapa modernizace vybavení ZŠ Město Albrechtice“ regionální číslo CZ.1.10/2.1.00/30.01597.
Foto a text Miroslava Tupá