Žáci 6. tříd se v hodině přírodopisu podívali pod pokličku mikrosvěta. Dávno ví, co je to mikroskop, k čemu slouží a z čeho…
Tématem laboratorní práce fyziků z 8. ročníku je právě kalorimetrie. Tímto slovem se označuje ta část termiky, která se zabývá měřením tepla. Na měření tepla se používá kalorimetr, což je tepelně izolovaná nádoba. V našem případě jsme použili směšovací kalorimetr s míchadlem a digitální sondou teploměr. Tato sonda monitorovala výměnu tepla mezi ocelovým válečkem a vodou. Žákům se data ze sondy průběžně zaznamenávaly dvěma způsoby – graficky a číselnou hodnotou.
Naměřené hodnoty následně žáci dosadili do vzorce pro výpočet tepla. Získali tak informaci, kolik energie ve formě tepla přijala voda od teplejšího ocelového válečku. Kolik činí ztráty přenosu tepla. Společně hledali příčinu vzniku těchto tepelných ztrát.
Foto a text Michaela Kubiszová