Žáci 6. tříd se v hodině přírodopisu podívali pod pokličku mikrosvěta. Dávno ví, co je to mikroskop, k čemu slouží a z čeho…
Projekt Kávová krize zaujal také angličtináře sedmého ročníku. Úvodní část hodiny započala krátkou diskuzí. Žáci odpovídali, pochopitelně anglicky, na otázky, zda vědí, z čeho se vyrábí čokoláda, kde se pěstují kakaové boby, jestli už někdy slyšeli o tom, že na plantážích pracují děti místo toho, aby chodily do školy. Potom následovala práce s textem, Pablo´s story. Sedmáci si přečetli příběh jedenáctiletého Pabla, který žije v Brazílii. Jeho osmičlenná rodina žije v malé chatrči. Jsou velmi chudí, takže nikdo z dětí nechodí do školy. Pablo neumí číst ani počítat. Všichni vydělávají prací na kakaové plantáži.
V příšerném vedru a vlhkosti sbírají kakaové boby. Pablo ví, že se z nich vyrábí něco sladkého, čemu se říká čokoláda. Nikdy ji však nezkusil, protože jeho rodiče si ji nemohou dovolit koupit. Chlapec tedy alespoň přemýšlí nad tím, jak asi tato sladkost chutná. Výdělky na plantáži jsou tak nízké, že jeho rodina často hladoví. Po zodpovězení otázek týkajících se porozumění textu výuka pokračovala prací ve skupině. Žáci dostali za úkol zamyslet se nad tím, co je a není v Pablově životě fér. Sloupeček na papíru s nadpisem unfair žáci rychle zaplnili značným množstvím argumentů. Férové jim naopak v Pablově životě nepřišlo vůbec nic.
K tématu se vázal rovněž krátký dokument britského kanálu Channel 4, který odhalil využívání dětí při práci na kávových plantáží, odkud pochází sklizeň pro společnosti Starbucks a Nespresso. Příběhy těchto dětí byly natolik silné, že přiměly naše angličtináře zamyslet se nad problémem dětské práce a víc si vážit nejen vzdělání, ale i celkově podmínek a způsobu našeho života.
Foto a text Nela Akritidis Čtvrtníčková