V pátek 5. 4. se uskutečnila na naší škole beseda na téma finanční gramotnost. Tuto besedu a přednášku v jednom…
V pondělí 12. prosince nás navštívili pracovníci Eurotopie se vzdělávacím programem Prevence – komunikace a vztahy, násilí a šikana. Programem nás provedli Eva, Anet, Vendy a Honza – tak se nám představili a vhodně pozdravili. Pozdrav je totiž jednou z důležitých věcí ve vztazích a hlavně je to odraz naší slušnosti. Potom jsme zjistili, že jsme ráno ani nepozdravili každého spolužáka a napravili jsme to styly, jaké nám předvedla Eva. Všechny jsme je samozřejmě znali, protože „ahoj“, placák nebo obejmutí všichni používáme. Podali jsme si také ruce.
Dostali jsme také prostor pro vyjádření našich aktuálních pocitů, k pomoci měli organizátoři nachystané obrázky, které rozmístili vzadu na podlaze. Také jsme si zahráli hru, kde zadání znělo jasně: „seřaďte se od největších po nejmenší“, ale pozor, stáli jsme u toho v kruhu na židlích a nebylo povoleno se slovně dorozumívat. Na konci jsme zjistili, že nebylo prioritou splnit zadání úlohy, ale potřeba pomoci druhému, vzájemná spolupráce a komunikace.
Ve druhé části jsme se věnovali samotné šikaně. Vypsali jsme na tabuli, co si myslíme, že znamená. Už víme, že nedílnou součástí spolupráce je mimo jiné i respekt k ostatním. Víme, kde se s ní můžeme setkat, a že pokud by se někomu děla „hlásit se to musí“. Sami můžeme z uvedených příkladů poznat, co přechází meze a po upozornění, že se nám nelíbí něčí činy, je hranice opakování 3x a dost.
Tím hlavním pak bylo, co udělat pro to, aby k šikaně nedocházelo, jak jí předejít. A pokud by však nastala, informujeme dospěláka a byli jsme seznámeni i s anonymní linkou bezpečí 116 111. V průběhu celého programu jsme měli k dispozici i krabici s náměty, dotazy a komentáři k celé přednášce, na které nám děvčata na konci odpověděla. Celkově jsme si záživnou formou uvědomili důležitost komunikace, spolupráce i respektu a jsme si jisti, že byla pro nás velkým přínosem.
Foto a video Jana Vyležíková, Jitka Bartoníčková, text žáci 4. A a 4. B