Žáci 6. tříd se v hodině přírodopisu podívali pod pokličku mikrosvěta. Dávno ví, co je to mikroskop, k čemu slouží a z čeho…
38 hodin strávených u počítače nad matematikou, 8 tisíc správně vypočítaných příkladů. Doma a dobrovolně. Další zajímavá zkušenost tentokrát s úlohami určenými nejen americkým žákům.
Seznámení s americkým webem…
Jeden měsíc na přelomu února a března měli žáci sedmých tříd možnost prostřednictvím internetu dobrovolně doma řešit matematické příklady a problémy na americkém webu www.ixl.com. Jsou zde rozpracovány standardy pro výuku matematiky v USA, které lze výborně využít i u nás. Bohužel dlouhodobý přístup je placený.
Hlavní stránka programu…
Zdarma je pro učitele zkušební 30denní trial verze pro jednu třídu (max. 30 žáků). Sedmáků je 40, zaregistrovalo se asi 20, ale vzhledem k dobrovolnosti řádně využilo tuto nabídku pouze 7 žáků, kteří navíc v daném období absolvovali týdenní lyžařský kurz. Některé zřejmě odradilo zadání úloh v angličtině…
Trénink…
Řešitelům jsem zadal asi 30 témat z nabídky téměř tří set, určených sedmákům. V každém je třeba získat ideálně 100 bodů, což obnáší vyřešení asi 20-50 příkladů. Za chybnou odpověď vám program body odebírá. Nad 70 bodů získáváte pomyslný bronz, nad 80 bodů stříbro. Při dosažení 90 bodů program přitvrdí a zadá 10 složitějších příkladů po jednom bodu.
Ukázka příkladu…
Vynikající pro učitele je zpětná vazba: u každého žáka lze ověřit počet splněných témat, dobu řešení, počet správně a špatně řešených úloh nebo nejlépe a nejhůře hodnocených témat. Totéž by šlo i pro jednotlivé třídy či skupiny. Vše v přehledných tabulkách a grafech. Za dosažení určitého počtu vyřešených úloh nebo za určitou dobu řešení uděluje program certifikáty.
Jeden z dosažených certifikátů…
Nový ministr školství Marcel Chládek vyhlásil rok 2015 rokem technického vzdělávání žáků na ZŠ, SŠ i VŠ. Škoda, že obdobné výborně zpracované weby a programy zaměřené na matematiku, fyziku či techniku nemáme i u nás a je třeba je hledat v zahraničí. Naštěstí však již některé existují v české lokalizaci. Druhou věcí pak je, zda sami žáci budou mít o technické vzdělávání zájem, patří totiž mezi časově i myšlenkově náročnější.
Foto a text Milan Pokorný