V rámci učiva o chemických směsích se žáci osmých ročníků naučili vypočítat navážky chemických látek potřebné k vytvoření roztoku přesné…
V měsíci listopadu proběhla v osmých třídách laboratorní práce, která byla zaměřena na separaci jednotlivých složek ze směsi. Nejprve se žáci seznámili s mnoha technikami, jimiž lze složky ze směsí izolovat. Naučili se pojmenovat i chemické pomůcky potřebné k destilaci, usazování, filtraci či sublimaci.




Následně si tři laboratorní techniky odzkoušeli v rámci své laboratorní práce. Cílem první laboratorní úlohy bylo oddělit od sebe složky směsi, kterou tvořila voda, křída a sůl. Nejprve žáci sestavili filtrační aparaturu a směs přefiltrovali. Takto oddělili křídu od slané vody. Následně filtrát nechali krystalizovat.


Druhá úloha laboratorní práce byla zaměřena na oddělení jednotlivých barevných inkoustů fixu. K tomuto úkolu jsme využili chromatografii na filtračním papíře.
Foto a text Michaela Kubiszová